dinsdag 5 februari 2013

Dinsdag werkdag

"Wat voor dag is het de dag die hierna komt?"
"Dinsdag"
"En wat ga jij dan doen?"
"Werken"
"En ik?"
"Spelen bij de Kinderkamer"
"Wanneer mag ik nou ook eens met jou mee gaan werken?"

Dit gesprek herhaalde zich de afgelopen weken (maanden) regelmatig. Gisteren had ik er eindelijk een antwoord op: "Morgen".

Tussen een surveillancebeurt en het volgende lesuur was er net genoeg tijd om een hyperdepieper Finn op te halen bij de opvang ("Ik vind t zooo spannend, en zooo leuk, en wat gaan we dan doen? en heb jij ook tafels? en n wc? en hoe heten de kindjes in de klas? en zijn daar ook jongetjes bij? en krijg ik dan ook een schaar?"...). Na een korte rondleiding (die oa het tostiapparaat omvatte, erg belangrijk voor een peuter) kon meneer dan eindelijk samen met de klas aan tafel. Met grote ogen keek hij toe hoe 'juffrouw mama' de knutselopdracht uitlegde. Diezelfde juffrouw keek niet veel later met even grote ogen toe hoe zoonlief twee perfecte cirkels uitnipte en braaf op zn beurt wachtte.

Na de les verdwenen de kaasboterhammen in het tostiapparaat en boende Finn tijdens het wachten daarop nog even alle plak van de tafels. De tosti's werden al babbelend aan de grote juffentafel verorberd ("daar moet ook n beker melk bij hoor, dat hoort echt zo") en toen was het al weer tijd om terug naar de peuters te gaan. Glimmend van trots werd het nog van de plak druipende knutselwerkje als een trofee voor zich uigestoken. Finn had gewerkt op mama's werk! (en hij was niet de enige die glom van trots...)


Finn was danig onder de indruk van zijn buurjongetje aan tafel. 's Avonds thuis hoorden we m een zelfbedacht liedje met zijn naam erin zingen...


En we maakten: n trommelmannetje voor carnaval!

3 opmerkingen: