vrijdag 7 februari 2014

Peuterprojecten

Een tijdje terug (nog in de bollebuiktijd) had ik een slim idee: Laat ik, nu ik dan toch noodgedwongen het grootste deel van mijn tijd op de bank doorbreng, die tijd eens nuttig besteden aan wat slimme 'voorzorgsmaatregelen'. Ik spitte heel Pinterest door en maakte een bord genaamd 'Peuterprojecten'. De slimmigheid zat m erin dat ik hierop allerlei 'matswaardige' activiteiten verzamelde, die makkelijk uitvoerbaar zouden zijn met huis- tuin- en keukenmaterialen, die weinig tot geen puinzooi op zouden leveren en die onze actieve peuter ook in zn eentje zouden bezighouden. Heel handig voor tijdens voedingsmomenten en op mama's veel-te-weinig-nachtrust-gehad dagen.

Daarna bedacht ik dat ik het nog wat ouderwetser aan zou moeten pakken om het werkbaar te maken. Dus niet eerst een computer aanzetten en Pinterest openen, maar een klein handzaam boekje wat snel te raadplegen is in tijden van nood. Dat idee pakte ik wel heel ouderwets aan door alles uit te printen en in n notitieboekje te plakken. Ondanks dat t er in deze versie nogal 'knutselig' uitzag leek t me wel aardig om er meer van te maken (in n iets andere uitvoering, dat wel) als kadootje voor andere peuterouders. Maar je kunt natuurlijk pas iets weggeven als je zeker weet dat t werkt (je wilt natuurlijk niet al die toch al drukke ouders opzadelen met n geïrriteerde peuter omdat t niet blijkt te werken).

Uitproberen dus, en Mats is daarvoor het aangewezen proefkonijn (want peuter en vragend om aandacht). Het eerste wat uitgeprobeerd diende te worden waren de verfzakjes. Zag er leuk uit, maar werkte t ook echt makkelijk? Mats was wel in voor n experimentje en volgde enthousiast alle voorbereidingen. Twee kleuren verf in n zakje, babyolie erbij, zakje goed dichtmaken met tape en dan met n wattenstaafje erop tekenen. Mats bedacht dat het leuker was om in t zakje te knijpen en t op te frommelen, maar toen bleek dat hij daar geen vieze vingers van kreeg verloor hij al snel zijn interesse.

Nee, hij zag er meer in om 'echt' te verven. En leuk als daarbij wat verf op t papier komt, nog leuker is t om te experimenteren met wattenstaafjes, kwasten en... water! Binnen 5 minuten was de tafel veranderd in een bloederig slagveld en zat meneer-de-peuter met n verlekkerd gezichtje met beide handjes in de beker verfwater.



 
Mijn experiment bleek uiteindelijk mislukt (het werkte lang niet zo makkelijk als het voorbeeld deed vermoeden, daar heb ik dan weer andere ouders voor behoed), maar dat van Mats was erg geslaagd!

He Mats, zit er verf op je neus?

En om te bewijzen dat huis-tuin-en-keuken activiteiten niet zo moeilijk zijn gaf ik mijn peuter een mes en de opdracht voor zijn moeder-met-te-weinig-nachtrust n fruitsalade te maken...


Komende tijd nog meer peuterprojecten op de planning om uit te testen, dus wordt vervolgd!

1 opmerking: